Gratis Grasduinen

Van Start

Op deze pagina vind je de eerste handreikingen om tot een zakelijk plan te komen voor jouw project. Mocht je nog niet zover zijn met je project, dan kun je ook naar de pagina met algemene informatie en links kunnen gaan. Maar vooralsnog ga ik ervanuit dat je op deze pagina bent gekomen omdat je de zakelijke kant van jouw project wilt vormgeven.  En hoe vervelend het misschien moge klinken: De begroting wordt de leidraad voor de zakelijke kant van jouw project. Sorry, het is niet anders.

Begroting

Alles wat er namelijk in jouw project gebeurt vindt zijn weerslag in de begroting. En dus zeker ook alle zakelijke aspecten van jouw project. Ze staan allemaal in de begroting. (Of horen er in als je ze vergeten bent), zie de begroting dus als een zakelijk spoorboekje maar dan met hoofdstukken zoals:. Recette-inkomsten, sponsoring, honoraria, kosten voor aanschaf van materiaal of decors en ga zo maar door. Allemaal zaken waar je aan moet denken, en dus allemaal posten in de begroting. Ik gebruik voorbeeldbegrotingen. Die kun je natuurlijk naar je eigen smaak aanpassen en invullen, maar ze helpen je bij de controle of alles aanwezig is in jouw project. Mocht je twijfelen welke je moet gebruiken, kun je altijd een vraagje stellen.

Kosten:

Je begint altijd met het opsommen van de kosten die je gaat maken. Je moet alles goed inschatten. Vraag offertes op van grote onderdelen in je project. Het maakt je begroting realistischer. Zorg voor een realistische begroting. Meeste opdrachten die ik zie, maken de begroting voor de fondsenwerving. Je maakt hem echter voor jezelf. Je wilt toch niet 's nachts wakker liggen omdat je geen overzicht hebt in de financiele kant van je project? Een goede begroting helpt je dus ook met je nachtrust 🙂 Let erop dat je ook rekening houdt met onvoorziene kosten en kosten van zaken waar je wellicht het nut niet van inziet. Zoals bijvoorbeeld zakelijke advisering!

Opbrengsten:

Een belangrijk onderdeel voor het succes van jouw project. Immers als er niets verdiend wordt, heb je ook geen reden om kosten te maken. Dit is een realiteit waar jij het als kunstenaar vermoedelijk met mij oneens bent. Maar het is wel de realiteit van vandaag. Bezoekersinkomsten, sponsoring, crowdfunding of verkoop van je werk. Dit moet het eerste deel van je zoektocht naar dekking zijn. Als je weet wat je tekort gaat komen, dan weet je ook hoeveel geld je nog moet verzamelen via fondsen en subsidies.

Prestatie en bezoekers

Hoewel het niet direct financieel is, is het wel verstandig meteen te kijken naar de prestaties die je gaat leveren. Veel fondsen bekijken bijvoorbeeld gemiddelde kosten per bezoeker of per voorstelling. Dat is handig om op in te spelen. Als jij weet dat je een relatief dure voorstelling gaat produceren, kun je daar ook de verklaring bij zoeken. En die verklaring schrijf je dus ook op in de toelichting

Toelichting

Vaak vergeten, maar uit mijn ervaring als financieel beoordelaar bij het AFK heb ik ontdekt dat dit een onmisbaar onderdeel is. Je kunt uit cijfers alleen veel lezen. Maar de nuance kun je echt het beste zelf vertellen.  Dure visualisaties, extra crewleden, dure castleden, materiaaleisen bovengemiddeld. Het legt allemaal makkelijker uit als je het op de cijfers zelf betrekt. Dus niet alleen je plan laten vertellen, ook je begroting laten spreken. Dit zijn zomaar wat tips. Natuurlijk kan ik je ook verder helpen. Korte vraagjes kun je direct stellen. Een mailtje of belletje is immers zo gestuurd. Gratis en voor niets! Je kunt ook kiezen voor uitgebreid advies: Voor €250,- bespreken we jouw situatie, maak ik een begroting en een rapport waarmee je jouw fondsenwerving verder kunt opzetten. En dan kan ik ook nog het fondsenwervingsdeel voor je doen. Voor alle 3 de punten geldt: [maxbutton id="1"]